Sunda vanor ger hälsosam skönhet

post5
Ansiktsbehandling Stockholm
February 28, 2017
post7
Mikrodermabrasion och ögonens magi
March 16, 2017

Vi lever i en stressig tillvaro och det kommer att ha sin påverkan på din hud. Dina vardagliga vanor som att trycka in fel kost och att sova för lite kommer att påskynda ålders processen. Även att sola för mycket kommer att ge dig rynkor. UV-strålarna från solen kommer att bryta ner hyaluronsyra i huden som binder samman vattnet och laddar hudlagret med den viktiga fuktbalansen. Ju längre vi lever desto mera kommer kollagen att brytas ned. Kollagen är det nödvändigt viktiga protein som håller ihop huden och kroppen.

Vad ska vi göra för att bibehålla oss friska och ha en fortsatt fräsch hud?

Dessa snus förnuftiga råd har du säkert hört förut. Men det tåls att upprepas. Motion är absolut ett av det bästa som finns för att bibehålla hudens elasticitet. Enligt forskning blir kroppen tio år yngre om vi motionerar regelbundet. Välj den motion som passar dig, då blir det hela mycket roligare att träna. En rask halvtimmes promenad om dagen är en bra början. Enligt forskning så är det bra om vi motionerar cirka tre gånger i veckan. Men man måste träna med motto, annars bränner man ut viktiga hormoner i kroppen. Att äta rätt är också en viktig byggsten för att få en strålande hud. Betakaroten som finns i grönkål och morötter är hälsosam för kroppen. Kalcium och zink är viktigt att få i sig. Kalcium finner vi i mjölk, fil, fisk, ost och bönor. Vi får både bättre hud och hår av kalcium. Den andra mineralen zink är ytterst viktig för hormonprodukter som skapar hud, hår och naglar. Även våran hjärna vill ha zink som aktiverar signalsubstanserna dopamin och serotonin. Vi tänker helt enkelt bättre om vi får i oss zink genom att äta kyckling, fisk och kött. Vid zink brist kan man få vita fläckar på sina naglar och problem i huden som eksem och svår akne. Ät mycket frukt, det innehåller alla bra vitaminer som din kropp och hud uppskattar.

Den viktiga sömnen

Sin skönhetssömn ska man aldrig underskatta. När vi sover bildas nya friska celler och kroppen producerar tillväxthormoner. Vid för lite sömn gör kollagen i kroppen så att man får ett ytterst glåmigt och färglöst ansikte. Sedan brukar en person med sömnbrist ha mörka påsar under ögonen. Men man kan även få påsar under ögonen om man sover allt för mycket. Det finns också ögonkrämer som kan ge motsatt effekt och ger dig påsar under ögonen istället för vackra och pigga ögon. Rådfråga din skönhetssalong om vilka krämer som passar bäst för dig. Om du inte känner till vilken hud typ du tillhör kan dom hjälpa dig att göra en hudanalys. Det är bra att känna till om man har torr, fet eller normal hud. Då blir det enklare att hitta hudvårdsprodukter som är anpassade efter hudens behov. Vissa forskare tror även att brist på sömn kan bidra till att vi får rynkor i ansiktet, om inte vi sover tillräckligt. Även immunsystemet blir starkare av att du sover. Ha som regel att ha fasta sovtider. Ta hand om dig själv och bli medveten om att kost, sömn och motion påverkar din inre och yttre skönhet.